سيمرغ با چند مرغ اضافه

ایزد مهرآفرین
دبير جشنواره فيلم فجر از اضافه‌شدن سيمرغ بهترين فيلم كوتاه، بهترين فيلم اول و بهترين فيلم هنر و تجربه به سيمرغ‌هاي جشنواره سي‌و‌ششم خبر داد، اين در حالي است كه بخش «نگاه نو» و «هنر و تجربه» از جشنواره حذف شده بودند. ابراهيم داروغه‌زاده، دبير سي‌و‌ششمين جشنواره فيلم فجر، روزگذشته رو در رو با رسانه‌ها شد و در نشست خبري‌ای كه در آستانه برگزاري جشنواره داشت، به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ گفت. يكي از نكات بارز اين نشست، قبول برخي از ضعف‌ها در اجرا و همچنين عذرخواهي از برخي از ضعف‌هاي جشنواره بود.    نشستي با حاشيه‌هاي ساده 
ديروز صبح پرديس سينمايي ملت كه هنوز محوطه‌اش از برف سنگين پايتخت سفيد‌پوش بود، ميزبان نشست خبري داروغه‌زاده دبير جشنواره فيلم فجر شد؛ نشستي كه با تأخير و البته حواشي از جنس ناهماهنگي در اجرا و قطع و وصل شدن صداي سالن نشست خبري همراه بود. داروغه‌زاده به خبرنگاران گفت اين ناهماهنگي‌ها را به پاي حواشي جشنواره بگذارند؛ ناهماهنگي‌هايي كه تا پايان نشست خبري ادامه داشت.   به رسميت شناختن فيلم كوتاه 
ابراهيم داروغه‌زاده در توضيحاتش درباره برگزاري اين دوره از جشنواره فيلم فجر و تغييرات انجام شده در اين دوره، به اضافه شدن بخش فيلم كوتاه به جشنواره خبر داد؛ بخشي كه در جدول اكران‌هاي جشنواره، يك باكس به آن اختصاص داده شده است. داروغه‌زاده گفت: «فيلم كوتاه داستاني رسماً امسال به جشنواره اضافه شد و هيئت داوران يك فيلم كوتاه داستاني را به عنوان بهترين فيلم انتخاب مي‌كنند. امسال براي اولين‌بار اين اتفاق افتاده است. همچنين در بخش مستند هم بايد بين جشنواره فيلم فجر و جشنواره حقيقت تفاوتي وجود داشته‌باشد كه با كمك آقاي رزاق كريمي و مشورت با مستند‌سازان حرفه‌اي تصميم گرفتيم دو فيلم سينمايي مستند مورد داوري قرار بگيرند. رسانه‌ها هم بايد كمك كنند تا آثار مستند ديده شوند. مي‌دانيم گاهي فيلم‌هاي مستند حتي از فيلم‌هاي داستاني جذاب‌تر و حرفه‌اي‌تر هستند و بايد دراين زمينه فرهنگ‌سازي شود.»وي با استقبال از حضور يك فيلم انيميشن در بخش مسابقه سينماي ايران،‌ درباره حضور سينماي مستند در جشنواره فجر گفت: در اين بخش هم دو فيلم در بخش اصلي قرار داديم تا رسانه‌ها نيز فرهنگ‌سازي كنند چراكه آثار مستند خيلي خوبي داشته‌ايم، ضمن اينكه امسال فيلم انيميشن هم در بخش رقابتي داريم و يك سيمرغ براي فيلم اول و يكي هم براي «هنر و تجربه» در نظر گرفته‌ايم.    نقش رضاداد در جشنواره


يكي از شايعات درباره جشنواره، دخالت برخي از افراد در روند برگزاري جشنواره بود، اين موضوع در سؤال «جوان» از داروغه‌زاده مطرح شد. دبير سي‌و‌ششمين جشنواره فيلم فجر در پاسخ به سؤال«جوان» درباره نقش عليرضا رضاداد در تصميمات جشنواره توضيح داد: رضاداد يكي از اعضاي شوراي سياستگذاري جشنواره است و دبير جشنواره همه تصميمات را به تنهايي اتخاذ نمي‌كند، بلكه از زنجيره مديريتي استفاده مي‌كند. وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار «جوان» که چرا فیلم‌های زیادی خودخواسته به جشنواره نیامده‌اند، گفت: این فقط در مورد سه‌چهار فیلم مصداق دارد که سازندگان‌نشان ترجیح داده‌اند به هر دلیلی وارد جشنواره نشوند. ما باید به تمام فیلمسازانی که فیلمشان در جشنواره پذیرفته شده احترام بگذاریم.   جشنواره فجر اسپانسر ندارد
در بخش ديگري از سؤالات اصحاب رسانه از دبير جشنواره فيلم فجر درباره حامي مالي جشنواره سؤال شد. در سال‌هاي اخير يكي از اپراتورهاي تلفن همراه حامي مالي جشنواره بود و امسال نيز صحبت‌هايي درباره حضور يك شركت تبليغاتي براي اسپانسري جشنواره فيلم فجر مطرح شده بود كه داروغه‌زاده در اين باره توضيح داد: در مورد بحث اسپانسر هم دبير جشنواره هيچ نقشي ندارد و اين مسئوليت از دوش ما برداشته شد. توافقي هم كه بين سازمان سينمايي با صندوق اعتباري هنر قرار بود شكل بگيرد، هنوز اتفاق نيفتاده است و فعلاً فقط هزينه‌ها از سوي سازمان سينمايي تأمين مي‌شود. وي در بخش ديگري از سخنانش، شايعه حمايت مالي يك نهاد از جشنواره فيلم فجر را تكذيب كرد.    چرا ملت انتخاب شد؟
انتخاب پرديس ملت به عنوان سينماي رسانه‌هاي جشنواره و اينكه هنرمندان سينما در محل باغ كتاب مستقر شوند، اعتراض‌هاي رسانه‌ها را در پي داشته است. اين اعتراض‌ها به نشست خبري دبير جشنواره نيز كشيده شد. داروغه‌زاده درباره انتخاب پرديس سينمايي ملت گفت: فكر مي‌كنم دو ماه بيشتر است كه ما اعلام كرديم پرديس ملت سالن اهالي رسانه خواهد بود. ما نمي‌توانستيم در برج ميلاد به درستي از اهالي رسانه پذيرايي كنيم. ما گزينه برج ميلاد را به همان دلايلي كه گفتم بايد حذف مي‌كرديم، چون ميزان درخواست‌ها زياد شده بود و نمي‌شد سالني اختصاصي براي رسانه‌ها باشد، به اين ترتيب از بين «چهارسو» و پرديس ملت اين مجموعه ظرفيت بيشتري داشت و اعتراضي هم كه صورت گرفته، حرفه‌اي نيست چون دو ماه قبل اين تصميم گرفته شد. ضمن اينكه براي اولين سال تغيير بايد برج‌ ميلاد را حتماً حذف مي‌كرديم،‌چون نمي‌شد پس از هشت سال آن را فقط به رسانه‌ها داد.   رأي‌گيري اينترنتي براي سيمرغ مردمي
يكي از مهم‌ترين سيمرغ‌هاي جشنواره فيلم فجر، سيمرغ بهترين فيلم از نگاه تماشاگران يا همان سيمرغ مردمي است. برنده اين سيمرغ بر اساس رأي‌گيري از تماشاگران در سينماهاي مردمي جشنواره، انتخاب مي‌شود؛ رأي‌گيري‌ای كه هر سال بر سر چگونگي انجام آن حرف و حديث‌هايي به وجود مي‌آيد. دبير جشنواره درباره سيستم جمع‌آوري آرا گفت: تا شب گذشته مشكلي براي رأي‌گيري اينترنتي نبوده و امسال تلاش كرديم كمترين دخالت دستي در رأي‌گيري باشد. البته اولين سال است،‌ولي پيش‌بيني‌هاي لازم براي پيگيري در صورت بروز مشكل انجام شده است.   بازگشت افتتاحيه 
ابراهيم داروغه‌زاده در پاسخ به سؤالي درباره بازگشت افتتاحيه به جشنواره برخلاف صحبت‌هاي اوليه كه بر حذف اين بخش تأكيد داشت، پاسخ داد: واقعيت اين است كه اشتباه كردم و گفتم افتتاحيه نداريم و از اين بابت عذرخواهي مي‌كنم. همه جشنواره‌هاي دنيا مراسم افتتاحيه ندارند و معمولاً با يك فيلم مهمان جشنواره را آغاز مي‌كنند و با توجه به هزينه‌ها گفتيم مراسم افتتاحيه نداريم ولي به دو نكته توجه نكرده بوديم كه بر خلاف ديگر جشنواره‌هاي دنيا كه مراسم‌هاي مختلف دارند در فجر به غير از افتتاحيه و اختتاميه مراسم ديگري نداريم.‌ نكته ديگر اين است كه شروع جشنواره فيلم فجر با جشن‌هاي انقلاب است و برگزاري افتتاحيه باعث مي‌شود با جشن‌هاي انقلاب آغاز به كار كنيم. آن روز كه گفتيم افتتاحيه نداريم به برگزاري بزرگداشت‌ها توجه نكرده بوديم. ضمن اينكه قول مي‌دهيم بعد از پايان جشنواره گزارشي از مسائل مالي جشنواره بدهيم. در پايان اين نشست از پوستر‌هاي بخش بزرگداشت‌ها شامل بزرگداشت اكبر عبدي، منوچهر اسماعيلي و محمد علي نجفي، بخش نكوداشت علي معلم و بخش تجلي اراده ملي رونمايي شد.